Driftinformation Realtidsmätaren
Lokal felsökning
Genom att läs av LED på dongeln kan man få fram nyttig information som kan vara bra att ha vid felsökning och vid kommunikation med vår kundservice.
Färg på LED | Tillstånd LED | Aktivitet | Anmärkning |
Röd/blå | OFF | Dongel ej ansluten. | Kontrollera att dongeln är korrekt ansluten i HAN-porten. |
Röd | ON | Spänningssatt dongel. | HAN-porten ansluten och matar dongel. |
Blå | OFF | Ingen wifi-anslutning. | Kontrollera wifi-hemmanätverket. Ominstallera dongeln i nätverket. |
Blå | ON | Ansluten till wifi men får ingen data från elmätaren. | Är HAN-porten öppen? Kontrollera med Kundservice. |
Blå | Blinkar sakta | Normalsituation. Elmätaren sänder data till plattformen. | Om ingen data visas i appens realtidsmätare så är det fel i plattformen. Kontakta kundservice. |
Nollställning av dongeln
Om man av någon anledning inte lyckas ansluta dongeln till sitt nätverk kan man nollställa den och påbörja installationen från början.
Man behöver även nollställa dongeln och återansluta den till sitt nätverk om man bytt lösenord på sitt WiFi, bytt router eller på annat sätt ändrat inställningar i sitt hemnätverk.
Så här gör du
- Se till att dongeln har strömförsörjning via kabeln från HAN/P1-porten på elmätaren.
- På dongeln finns ett litet fyrkantigt hål i ena hörnet där man sticker ner en nål eller annat smalt objekt. Tryck ner knappen som finns innanför hålet.
- Håll knappen intryckt i ca 20 sekunder tills det blinkat först snabbt 4 gånger och sedan långsamt 3 gånger. Släpp knappen, dra ur kabeln från dongeln.
- Vänta 20 sekunder, starta sedan om dongeln genom att sätta i kabeln igen.
- Genomför installationsprocessen från början.
Lyckas ni inte med att få igång Realtidsmätaren så kontakta kundservice så hjälper vi till så att ni kommer igång.
Kundservice nås på vardagar kl. 08:00-16:00.
Telefon: 044-780 75 20
E-post: kundservice@c4energi.se