Mätarbyte

C4 Energi och andra energibolag byter nu ut alla elmätare - nästa generations mätare för att hjälpa dig som kund att bidra till en effektivare energianvändning och skapa bättre möjligheter för småskalig elproduktion, genom exempelvis solceller. Arbetet beräknas vara klart under 2022.

Till grund för arbetet ligger ett regeringsbeslut om nya funktionskrav för elmätare och innan år 2025 ska landets samtliga elmätare bytas, helt i linje med C4 Energi elnäts underhållsarbete för ett säkert och framtidssäkert elnät.

Aktuellt gällande mätarbyte 

Elmätare med serienummer lägre än 57200764 har levererats med ett mjukvarufel och vi kommer därför att uppgradera dessa elmätare inom kort. Om du som kund har en elmätare med mjukvarufelet och begär öppning av HAN-porten, kommer du att få information via e-post, och därefter får du hjälp med uppgraderingen inom någon vecka. Vi arbetar så snabbt vi kan, i tur och ordning. Du är välkommen att kontakta vår kundservice om du önskar mer information. 

Hur går bytet till?

Bytet genomförs i samarbete med SMARTService. Ungefär två veckor innan det är dags att byta elmätaren i din fastighet kommer du kontaktas av SMARTService med en föreslagen tid för mätarbytet. Om vi har tillgång till ditt mobiltelefonnummer eller din e-postadress får du meddelanden om tidsbokning och uppdateringar via e-post eller SMS. SMARTService är ansvariga för bokning av tider gällande själva utförandet av elmätarbytet och det är till dem du ska vända dig om du behöver ändra tid för bytet. Det är SMARTService montörer som kommer att utföra själva bytet av elmätarna.

När vi byter elmätare passar vi samtidigt på att uppdatera eller byta våra fjärrvärmemätare. Har du båda mätarna kan du behöva ta emot besök vid två tillfällen. 

Bra att veta

Om du är du villaägare/fastighetsägare sitter elmätaren oftast utvändigt på fasaden. Bor du i lägenhet är elmätaren vanligtvis placerad i trappuppgången eller i källaren. I dessa fall kan vi byta elmätare utan att du behöver vara hemma. Vi kommer ändå att meddela dig vilken tidsperiod det blir eftersom bytet orsakar ett kortare strömavbrott.

  • Om elmätaren är placerad inomhus behöver vi komma in till dig. En person över 14 år, som vet var mätaren sitter, behöver därför finnas i bostaden när vi kommer. Om ett barn är ensamt hemma går vi inte in. Vi meddelar exakt tid per post när bytet närmar sig.
  • I samband med mätarbytet kommer det bli ett kort elavbrott på ca en kvart. Det är viktigt att all känslig elektrisk utrustning är avstängd under den tiden. Montören kommer att lämna information om elmätarbytet när arbetet är klart.
  • Din anläggning kan behöva en antenn. När vi monterar elmätaren kontrollerar vi mottagningen och är den för svag kompletteras mätaren med en antenn. Detta gäller både elmätare inomhus och elmätare i fasadskåp/markmätarskåp. Om det behövs en antenn när det avser skåp sätts antennen, oavsett skåpstyp, på utsidan för bästa mottagning.

Vad ska jag göra nu?

  • Det är enligt lag innehavaren som är ansvarig för elanläggningen.  Elanläggningen ska vara korrekt utförd och hållas i ett sådant skick att den är säker för allmänheten. Det innebär att innehavaren ska se till att själva platsen där elmätarbytet kommer ske är i ett elsäkert skick. Därefter är det C4 Elnät AB som tillsammans med SMARTService ansvarar för att själva elmätarbytet sker på ett elsäkert sätt.
  • Vi ber dig plocka bort saker som eventuellt blockerar mätaren för att vårt arbete ska gå så smidigt som möjligt och därmed göra elavbrottstiden så kort som möjligt.
  • För att mätarbytet ska gå så smidigt som möjligt och för att vi ska kunna hålla dig uppdaterad är det viktigt att vi har korrekta kontaktuppgifter till dig. Vill du ha meddelanden om tidsbokning och uppdateringar via e-post eller SMS behöver du kontrollera dina kontaktuppgifter på Mina Sidor eller genom att kontakta C4 Energis kundservice.